Vertel het verhaal van je friet.

04
sep

Vertel het verhaal van je friet!

De keuze voor ambachtelijke friet gaat voor een gepassioneerd horeca-ondernemer verder dan alleen de manier van bereiden. Vanuit de liefde voor de aardappel wil je toch ook weten wat je verkoopt en waar het vandaan komt? We geven je enkele tips om het verhaal van de aardappel over te brengen op je klanten.

Welk ras verkoop je en waarom dat ras?

Het aardappelras zegt een hoop over je friet. Wees transparant in de reden van je keuze richting je klanten. Veelal zal een ambachtelijk frietbakker kiezen voor een Agria of Bintje. Maar leg je ook uit waarom? De factoren die meedoen in je keuze zijn bekend. Neem de smaak, de grootte en de bakeigenschappen. Maar weet je klant dit ook? Zo niet, zorg dat het zichtbaar is. Om een bord in je winkel, in een folder of misschien wel op de puntzak of servet.

Waar komen je aardappels vandaan?

Om dicht bij de herkomst van je aardappels te blijven is het goed om te weten waar deze gegroeid zijn. Komen ze uit de Haarlemmermeer of van de Zeeuwse klei? Ook de herkomst doet mee in je verhaal en bepaalt de smaak en kwaliteit van je friet. Maar je helpt klanten ook om zich te verdiepen in dat speciale frietje van je. Vraag er dus naar bij je aardappelleverancier.

Wat is de relatie tussen jouw stad/dorp en aardappels?

Veel dorpen en steden hebben een historie met aardappels. Hoewel de aardappel oorspronkelijk niet een Hollands product is, neemt deze knol hier vanouds her een prominente plaats in onder de bevolking. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde plaat van Vincent van Gogh ‘de aardappeleters’. Informeer eens bij een historisch genootschap naar de relatie van jouw stad/streek met aardappels en sluit hierbij aan in je uitstraling en marketing.

Waarom werk je ambachtelijk?

We zijn het er over eens dat ambachtelijke friet lekkerder is dan fabrieksfriet. Maar als het goed is gaat jouw passie verder dan dat. Niet voor niets verzet je dagelijks veel werk om tot dat ambachtelijke frietje te komen. Vertel je drijfveren ook aan je klant. Zeg zelf, je koopt toch zelf ook graag bij iemand die kennis heeft van zaken, weet waar hij mee bezig is en kan vertellen waarom hij graag doet wat hij doet. Denk niet dat deze diepere laag vanzelf van het frietje wordt afgelezen. De vent maakt de tent!

Succes dit najaar! Maak er weer een mooi seizoen van met de nieuwe oogst!

Een ambachtelijke groet,
Meesters van de Friet