Meer zomeromzet

met ambachtelijke friet
20
jun

5 tips voor een goede frietverkoop in de zomer

Ook als de mussen van het dak vallen, wil jij friet blijven verkopen. Maar heeft de gemiddelde Nederlander wel behoefte aan verse friet tijdens een hittegolf? Wij geloven dat je een topzomer kunt draaien. Hierbij enkele tips om je omzet op pijl te houden deze zomer.

1. Wijzig je openingstijden

Met warmte kan het helpen om langer open te blijven ’s avonds (en bijvoorbeeld ’s middags even te sluiten) Veel mensen genieten lang buiten van de zwoele zomeravonden en dan kan een ambachtelijk frietje erg goed smaken bij een koud pilsje, wat later op de avond. Communicatie over je openingstijden is hierin natuurlijk heel belangrijk. Je klanten moeten hier vanaf weten. Via Social Media heb je jouw netwerk/klantenkring meestal snel op de hoogte. Of kondig op tijd aan in je zaak dat je in een bepaalde periode andere openingstijden hebt.

2. Verkoop verkoelende producten

IJs verkoopt natuurlijk altijd met ’s zomers weer. Een verkoelend product kan een reden zijn om je friethuys op te zoeken. En als men er dan toch eenmaal is, neemt men makkelijk een frietje of snackje mee. Maar denk ook eens aan iets anders dan ijs. Verse smoothies bijvoorbeeld. Of gekoelde en vers geperste sap.

3. Zorg dat je in beeld bent bij recreanten

In de zomer gaan heel wat Nederlanders op pad. En die lusten graag een ambachtelijk frietje, reken maar. Ze moeten je alleen wel weten te vinden. Ben je in beeld bij bijvoorbeeld fietsroutes? Werk samen met VVV of ANWB en zet je friet letterlijk en figuurlijk op de kaart. Of zorg dat je bij het vakantiepark of de nabij gelegen camping een foldertje hebt liggen. Voor jouw onderscheidende friet, rijden mensen om. Vertrouw daar maar op. En vergeet onze Oosterburen niet. Die zijn doorgaans weg van ambachtelijke verse friet. “Bitte, hier bekommen Sie die traditionellen Holländische Fritten”

4. Breng de friet naar de klant

Met hitte doen veel mensen het rustig aan en is menig één minder energiek. Maak de drempel zo laag mogelijk door de friet bij je klant te brengen. Dat kan natuurlijk door bezorging. Ja, ook bij verse friet is dat mogelijk. Als de aardappel, olie, het bakproces en de verpakking maar klopt. Maar je kunt natuurlijk ook zorgen dat je mobiel beschikbaar bent op plaatsen waar de zonnende, feestende en badderende Nederlander te vinden is. Een eigen wagen hoeft hierbij niet. Iets huren kan ook. Zie het ook als marketingmiddel om je vaste zaak onder de aandacht te brengen. Tijdens een zomerdag of bekend festival bij jou in het dorp, mag jouw friet natuurlijk niet ontbreken.

5. Zomeracties

Leuke acties in de zomer doen het doorgaans goed. Veel mensen hebben (meer) vrij,de scholen zijn gesloten en dus is er meer tijd om een folder of posts op Social Media te lezen. Wees ludiek en spreek mensen aan op hun (zomer)gevoel. Wat dacht je van “Wij bakken deze zomer lekker bruin.”  Je kunt ook acties ophangen aan een HITTE-ALARM, of boven een bepaalde temperatuur iets gratis weggeven of korting geven. Of ontwerp een zonnige friet-ansichtkaart die je uitdeelt aan je klanten. Die kunnen zij vanaf hun vakantieadres opsturen naar vrienden en familie, wat tegelijkertijd een leuke korting oplevert wanneer de ontvanger de kaart bij jou inlevert.

We wensen al onze hardwerkende ambachtelijke frietbakkers een topzomer toe!

Een zonnige groet,

Meesters van de Friet