Nr. 3 AD friettest aan het woord
In deze blog laten we één van onze klanten aan het woord. Marco Poel opende recent de deuren van het Swolsch Friethuys. Hij had in Zwolle op koningsdag de koninklijke familie op bezoek en ook zijn friet blijkt koninklijk. Binnen een jaar boekt hij veel succes. De jury van de AD friettest waardeert de friet van het Swolsch Friethuys met een 10- . Commentaar: “Nog geen jaar open en het bewijs dat mikken op kwaliteit altijd loont. Heerlijke friet. Krokant van buiten, zacht van binnen. Eén en al smaak. Voor wie in de buurt is: ga beslist proeven.” Hiermee is Marco nota bene nummer 3 in de landelijke lijst. We vragen Marco naar zijn drive als horecaondernemer.
Hoe is het Swolsch Friethuys ontstaan?
In 1997 namen mijn ouders en ik zelf een bestaand horeca bedrijf over in Zwolle. Mijn vader was destijds vertegenwoordiger bij Ad van Geloven snacks en ik zelf tweedejaars pabo student. Uiteraard had ik de nodige horeca ervaring door daar vele weekenden en vakanties te gaan werken. In 1998 hebben we dit bedrijf grondig verbouwd. Feitelijk hebben we het geheel casco gemaakt en naar eigen inzicht weer opgebouwd. Mijn ouders zijn er in begin 2000 mee gestopt en de VOF is omgezet naar mijn vrouw en mijzelf. Paradiso Zwolle runnen we nu dus een flink aantal jaren. Zo kwam het dat ik op een goede dag vertelde dat ik, als er een klein pand vrij zou komen in de Zwolse binnenstad, daar verse friet zou gaan verkopen. Aldus geschiedde.
De voorloper Domino verkocht enkel RASfriet en was al tientallen jaren niet meer onderhouden. En niet met de tijd meegegaan. Zo werd ook dit pand volledig casco gemaakt en snel weer opgebouwd.
Nog tijdens de opbouw verkochten we de eerste frieten. Doordat we niet met twee papieren zakjes wilden werken, maar met een echte puntzak van karton, liepen we gelijk tegen een probleem aan. Hoe zet de gast de puntzak neer als deze eerste zijn eierbal wil eten? Diezelfde avond werkten we thuis het prototype uit van onze puntzakhouders.
Wat typeert het Swolsch friethuys en wat onderscheidt jullie van anderen?
Juist onder andere dit systeem en de inrichting van de zaak spreken gasten aan, zo horen we vaak.
Het is niet gewoon gekocht, het is opgebouwd en zelf gemaakt. Er zit emotie en een ziel in. Passie voor de zaak en het product, aldus een creatieve kunstenaar. Niet zomaar bij de groothandel iets gekocht, maar juist die semi onvolmaaktheid maakt het wat het Swolsch Friethuys thans is.
Jullie zijn dit jaar nr. 3 geworden in de AD friettest. Vanwaar dit succes?
Dan kwam het moment van de AD friettest. Ik wist dat een hoge notering impact zou hebben, maar dat het zo enorm zou zijn…? Het oversteeg ruim mijn verwachtingen. Een collega zij eens dat ze vanuit het hele land bij hem kwamen. Dat is grootspraak dacht ik. Maar het is echt zo! Mensen uit alle windrichtingen komen een frietje halen omdat ze toch in Zwolle zijn en de test gelezen hebben. Er kwamen zelfs mensen die hun weekend Amsterdam geannuleerd hebben om naar Zwolle te gaan voor een frietje, en dan aansluitend de fundatie te bezoeken.
Waar leggen jullie de focus op in de komende tijd?
Na een volledig jaar gedraaid te hebben zijn we aan het kijken wat we nog meer kunnen doen aan de friet beleving. Zo heb ik net een eigen piccalilly gemaakt en zijn we bezig met stoofvlees. We zijn destijds ingesprongen op het fenomeen vers. Verse friet was er nog niet in Zwolle en zo ontstond ons idee om verse friet met een paar snacks te gaan verkopen. Hadden we hieraan gehoor gegeven dan was het qua omzet toch minder geweest dan we nu draaien. Waarom? Luister goed naar je klanten. ons klantenbestand is in te delen in twee kampen. De eerste is in de middag het winkelend publiek en toerisme, het tweede is de klant die de avond maaltijd komt halen. Vooral de laatste is er een die niet alleen een frietje met een kroket wil, maar graag iets meer keuze. Zo hebben we gezinszakken, maar wel tegen de normale verkoopprijs en is het aantal snacks iets uitgebreid.
Wat zou je tegen andere frietbakkers willen zeggen?
We zijn gestart met ongeschilde aardappelen ook al kwam hier in het begin iets kritiek op, toch zijn er hiermee doorgegaan omdat wij erin geloofden. Dat geloof heeft ons niet in de steek gelaten. Heb je een goed product? Geloof er dan in! Laat ze eens proeven.
We snijden in het zicht van de klant en juist kinderen vinden dat fantastisch. Je hoort dit elke dag, ouders leggen uit hoe een en ander werkt en de kinderen mogen bij ons ook hun ‘eigen’ frietje snijden. Geweldig. Vaak hoor ik van ouders dat hun kinderen zeggen dat ze terug willen naar de winkel waar ze mee mogen helpen. Win-win situatie.