Een onderscheidend friethuys

5 tips om het verschil te maken
12
jan

5 tips om onderscheidend te zijn als friethuys.

Onderscheidend zijn, één van de belangrijkste dingen als horeca-ondernemer. Maar hoe doe je dat? We geven je enkele tips om anders te zijn dan de rest.

1. Naam maakt faam
De naam van je friethuys moet het merk zijn. Natuurlijk is het makkelijk om de vestigingsplaats en datgene wat je bent als onderneming samen te voegen en daarmee naar de KvK te gaan, en dat kan sterk zijn. Maar vraag jezelf wel af of dit ook bijdraagt aan de publiekstrekker die je wilt zijn. Als de vestigingsplaats van zichzelf beroemd is, is het wellicht aan te bevelen om die naam te dragen. Maar denk ook verder. Bedenk een naam die makkelijk in de mond ligt en als een handelsmerk kan gaan dienen. Het is toch fantastisch als bij het klinken van die naam er maar één associatie mogelijk is, namelijk jouw friethuys. Dat kan uitgroeien tot een merk. Bovendien helpt een originele naam om de identiteit van je onderneming vorm te geven. De naam kan zo sprekend zijn dat je er vanzelf allerlei leuke creatieve uitingen aan op kunt hangen. Enkele voorbeelden die niet perse sterk zijn, maar voor het idee: frietpaleis, frietkombuis of ‘frites society’

2. Ontwikkel je eigen snacks
Ambachtelijke verse friet is al onderscheidend. Dicht bij de natuur blijven, het verhaal vertellen van aardappel tot friet en laten zien wat je doet, het zijn belangrijke aspecten die het volk aanspreken. Maar de identiteit wordt bepaald door je concept. De uitstraling van je friethuys is belangrijk, maar niet minder de inhoud: namelijk datgene wat je verkoopt. Onderscheidende sauzen en snacks maken hierin het verschil. Hierin is veel kant en klaar te koop, maar nog mooier is het wanneer je zelf specialiteiten ontwikkeld. Die zijn tenslotte nergens anders verkrijgbaar. Je hoeft dit niet alleen te doen. Werk hierin samen met andere lokale ondernemers. Bijvoorbeeld de slager voor een unieke frikandel, of de bakker voor net een ander broodje bij de hamburger. En een eigengemaakte kroket, natuurlijk fantastisch!

3. Laat je hart spreken, kopieer niet.
Nadoen is makkelijker dan nadenken. Bedenk dus goed waarom je een friethuys wilt beginnen. Als het goed is heeft dat met je passie te maken en niet alleen met het verdienmodel. Je eerste drivers om een friethuys te beginnen zijn vaak zeer persoonlijk en zeggen veel over jou als persoon. Wellicht vind je dat de friet veel beter kan, of mankeert het in jouw beleving aan gastheerschap in de horeca. Of je bent een meester in het creëren van de juiste smaakcombinaties. Vergroot dit uit tot jouw identiteit en hou dat voor ogen. Natuurlijk bezoek je andere friethuizen voor inspiratie, maar het succes zit ‘m niet in het kopiëren van anderen. Dus bezoek niet teveel andere friethuizen maar maak bijvoorbeeld een collage van aspecten die jij belangrijk vindt en bedenk hier jouw unieke friethuys omheen.

4. Werk samen met een professionele horeca-inrichter
Als het om inrichting gaat heb je daar vaak al snel een idee bij. Veelal zijn die gebaseerd op je referentiekader wat je hebt gezien op internet en in het veld. Om echt out of the box te denken is het goed om een horeca-inrichter te betrekken bij je plannen. Deze creators kijken met een andere bril naar jouw pand dan een praktische ondernemer. Overigens, praktisch moet een friethuys altijd zijn. Toch zal je versteld staan van de nieuwe inzichten en ideeën die een ander voor je bedenkt, ook als het gaat om de inrichting. En dat zit ‘m soms in kleine zaken. Kleurgebruik, materiaalgebruik en positionering doet veel meer dan je denkt.
5. Verdiep je in de streek, stad, omgeving
Wie is je publiek wat je wilt trekken? Wat is voor hen belangrijk? Werk dit in thema’s uit. Sommige bewoners zijn erg trots op hun streek. Betrek die trots in je concept. Een friethuys in Gouda kan bijvoorbeeld niet om een eigengemaakte kaassoufflé heen van Goudse kaas. Iedere streek is anders. Een Zeeuw kan iets belangrijk vinden wat een Groninger weinig deert. Verdiep je daarom goed in de streek waar je gevestigd bent. Zijn je klanten passanten, jonge gezinnen, rijke luitjes of volkstypes? Houdt men van vlees of vis? Van veel en goedkoop of bijzonder en hoogkwalitatief? Zorg dat je met je concept de lokale bevolking aanspreekt. Een Brabander is over het algemeen bourgondisch, en houdt van gezelligheid. Terwijl in Utrecht biologisch en verantwoord weer prominenter leeft onder de bevolking. Speel hier op in. De plaats, omgeving en plaatselijke cultuur kan je helpen om onderscheidend te zijn. In de aankleding van je zaak en in de keuze van je assortiment. Kortom: in Zierikzee kies je eerder voor een Fish & Chips-concept en de schoonheid van de zee, terwijl je in Maastricht eerder stoofvlees combineert met friet en het bourgondische leven profileert.

Heb je hulp en inspiratie nodig bij je plannen voor het opzetten van een friethuys of wil je met je bestaande concept iets anders? Nodig de Meesters van de Friet uit. Wij denken graag met je mee.